Oturum Aç

14.12.2021
Yazı Boyutu
A

ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI ADİL KARAİSMAİLOĞLU: TEK GAYEMİZ; BÜYÜK VE GÜÇLÜ BİR TÜRKİYE

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu’nda Bakanlığın yatırımları hakkında konuştu, “2003 yılından bu yana, ulaşım ve iletişim alanında ürettiğimiz projeleri 1 trilyon 136 milyar TL yatırım yaparak hayata geçirdik. Tek gayemiz, büyük ve güçlü Türkiye. Stratejik bir devlet aklıyla hareket ediyoruz” dedi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 2022 Bütçesi, Genel Kurul’da görüşüldü. Genel Kurul’da konuşan Karaismailoğlu, “Hayata geçirdiğimiz yatırımlarla, vatandaşlarımıza sağladığımız hizmetlerle, bütünsel kalkınmaya sunduğumuz projelerle tek gayemiz; büyük ve güçlü bir Türkiye’dir. Son 19 yılda, yüzümüzü geleceğe dönerek, aklın ve bilimin ışığında hep en iyiyi ve en yeniyi hayata geçirdik. İhmal edilen her noktaya temas ettik. Mevcut olanla yetinmedik, daima sorguladık, çözüm ürettik, hedef yükselttik” ifadelerini kullandı.

ÜLKEMİZ, DÜNYA EKONOMİSİNİN OYUN KURUCULARINDAN BİRİ HALİNE GELECEĞİ TARİHİ BİR DÖNEMEÇTEDİR

Türkiye’nin sadece 4 saatlik uçuş süresiyle, 1 milyar 650 milyon insanın yaşadığı, 38 trilyon dolar Gayri Safi Milli Hasıla’ya sahip ve 7 trilyon 45 milyar dolar ticaret hacmi bulunan 67 ülkenin merkezi konumunda olduğunu belirten Karaismailoğlu, şöyle devam etti:

“Bu stratejik konumumuzun bize yüklediği misyon ile ülkemizi; tüm ulaşım modlarında bölgesel kesişme ve hub noktası haline getiriyoruz. İnsanımıza iş, aş, eğitim, sosyal ve kültürel zenginlikler taşıyacak demir yollarını, kara yollarını, havalimanlarını, deniz yapılarını, haberleşme sistemlerini inşa ediyoruz. Marmaray, Nissibi Köprüsü, Avrasya Tüneli, Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul Havalimanı, Osmangazi Köprüsü, Van-Hakkari Yolu, Botan Çayı-Beğendik Köprüsü, Kömürhan Köprüsü, Ankara- Niğde Otoyolu, Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu, İzmir-İstanbul Otoyolu, Cizre-Şırnak Yolu (Cudi Dağı Tünelleri), Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metrosu, Çamlıca Kulesi, Filyos Limanı, Rize - Artvin Havalimanı, Zarova Köprüsü, İyidere Lojistik Limanı, Çukurova Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Alacabel Tüneli, Aydın-Denizli Otoyolu, Ordu - Giresun Havalimanı, 1915 Çanakkale Köprüsü, Zigana Tüneli gibi dünya çapında yüzlerce eserlerimiz milletimiz için gurur vesilesidir. Avrasya’nın merkezinde, Yeni İpek Yolu’nun kalbinde yer alan ülkemiz, ticaretin seyrini belirleyecek bölgesel bir lider olan; hatta onun da ötesine geçerek, dünya ekonomisinin oyun kurucularından biri haline geleceği tarihi bir dönemeçtedir.”

STRATEJİK BİR DEVLET AKLIYLA HAREKET EDİYORUZ

“Türkiye’nin geleceği için stratejik bir devlet aklıyla hareket ediyoruz” diyen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Attığımız her adım bu büyük stratejinin bir parçasıdır. 4 binden fazla aktif şantiyemizde, 700 binden fazla çalışma arkadaşımızla vizyonumuzu yansıtan stratejilerimize uygun projeleri üretmeye devam ediyoruz. Bugünümüz kadar, geleceği de tasarlayan, ülke ekonomisine omuz veren, insan odaklı, istihdam sağlayan, çevreye duyarlı, bilimsel temellere dayalı, şeffaflık, katılımcılık ve paylaşımcılık ilkelerini benimseyen, bölgesel ve küresel entegrasyonu göz ardı etmeyen, kaynaklarımızı verimli şekilde kullanan, sürdürülebilir çalışmalarla, ulaşım ve lojistik master planı ışığında belirlediğimiz harita ile kararlılıkla ilerliyoruz. 2003 yılından bu yana, ulaşım ve iletişim alanında ürettiğimiz projeleri 1 trilyon 136 milyar TL yatırım yaparak hayata geçirdik” ifadelerini kullandı.

YATIRIMLARIN ÜRETİME 869 MiLYAR DOLARLIK ETKİSİ OLDU

Bu yatırımların Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’ya 410 milyar dolarlık ve üretime ise 869 milyar dolarlık etkisi olduğuna dikkati çeken Karaismailoğlu, yatırımların toplam istihdama etkisinin de yıllık ortalama 1 milyon 20 bin kişi olarak gerçekleştiğini söyledi. Yatırımlar sayesinde Türkiye’nin hem beşeri hem de maddi kaynaklarının verimli kullanıldığını, sadece 2020 yılında; yakıttan, zamandan, araç bakım ve işletme maliyetlerinden toplam 14 milyar dolar tasarruf elde edildiğine işaret eden Karaismailoğlu, “Taşıt hareketliliği yüzde 170 artmasına rağmen, trafik kazalarında yüzde 82 azalma sağladık. Yatırımlarımız sayesinde her yıl 12 bin 300 vatandaşımızın hayatını kurtardık” dedi.

DEMİR YOLU AĞIMIZI 12 BİN 803 KİLOMETREYE ÇIKARDIK

Konuşmasında demir yolu yatırımlarına da değinen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:

“Yarım asrı aşan bir süre ihmal edilen demir yollarında, demir yolu reformunu başlattık. Yeni hat yapımının yanı sıra mevcut konvansiyonel hatları da yeniledik. Yerli ve millî sinyalizasyon projesini uygulamaya geçirdik. Demir yollarında ilk defa tasarımları yerli olan, demir yolu araçları ve ekipmanları üretmeye başladık. Bin 213 kilometresi YHT olmak üzere, toplam 2 bin 149 kilometre yeni hat yaptık. Demir yolu ağımızı 12 bin 803 kilometreye çıkardık. Sinyalli hatlarımızı yüzde 172, elektrikli hatlarımızı yüzde 188 artırdık. Orta Koridor, Pekin’den başlayıp, Türkiye’den geçerek Avrupa’ya ulaşıyor. Avrupa’dan Marmaray’ı kullanarak, Bakü-Tiflis-Kars Demir İpek Yolu üzerinden Çin’e giden ihracat trenlerimiz uluslararası ticarette önemli rol alıyor. Kuzey hat olarak belirtilen Çin-Rusya (Sibirya) üzerinden Avrupa’ya gerçekleşen yıllık 5 bin blok trenin yüzde 30’unun geçişini Türkiye’ye kaydırmak için çalışıyoruz. Bakü-Tiflis-Kars Demir Yolu’nun kapasitesini 2024 yılı sonunda 3 milyon yolcuya ve 20 milyon ton yük taşımaya yükseltmeyi hedefliyoruz. Ulaştırma ve Lojistik Master Planı çalışmaları kapsamında planladığımız projelerle karasal taşımacılıkta demir yolunun payını ilk etapta yüzde 5’ten yüzde 11’e çıkarmayı hedefliyoruz. 4 bin 7 kilometre Hızlı Tren, 357 kilometre konvansiyonel hat olmak üzere toplam 4 bin 364 kilometre hattımızın yapım çalışmalarına devam ediyoruz. Karaman- Konya Hızlı Tren Hattını yakın zamanda işletmeye açacağız. Ankara-Sivas, Ankara-İzmir, Halkalı-Kapıkule, Bursa-Yenişehir-Osmaneli, Mersin – Adana – Gaziantep, Karaman – Ulukışla, Aksaray – Ulukışla – Mersin - Yenice Hızlı Tren Hatlarında çalışmalarımız devam ediyor. Ayrıca, Ankara - Yozgat (Yerköy)-Kayseri Hızlı Tren Hattımızın ihale çalışmalarının planlamasını tamamladık. Üzerinde önemle durduğumuz Gebze-Sabiha Gökçen Havalimanı- Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul Havalimanı- Çatalca-Halkalı Hızlı Tren Projesi var. Türkiye açısından ekonomik anlamda birden fazla kritik değere sahip Yavuz Sultan Selim Köprüsü demir yolu ulaşımıyla iki kıtayı birbirine bir kez daha entegre edecek.”

BU BİR SEFERBERLİKTİR

İmalat sektörünün lojistik maliyetini düşürmek ve ihracatı artırmak için demir yolu yatırımlarına devam edeceklerini aktaran Karaismailoğlu, bunun bir seferberlik olduğunun altını çizdi. Yolcu ve yük taşımacılığının birlikte gerçekleştirileceği hızlı tren projelerinin yanı sıra konvansiyonel hatlarda da iyileştirme çalışmalarını aralıksız sürdürdüklerini aktaran Bakan Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:

“Lojistik çalışmalarımız kapsamında, demir yollarımızı, limanlar ve havalimanlarına bağlıyoruz. Yatırımlarımızdaki demir yolu payını, yüzde 48’e yükselttik. 2023 yılında da yüzde 63’e çıkaracağız. Demir yollarında 2021 yılı yük taşıma hedefimiz 36,5 milyon ton. 2023 yılında 50 milyon tonun üzerine çıkacağız. Türkiye, bölgesel yük taşımacılığında önemli bir ticaret hacmine sahip, bu potansiyeli lojistik merkezler yaparak daha da artıracağız. Uluslararası ve ulusal demir yolu işletmesiyle birlikte aynı zamanda Bakanlık olarak, kentlerimizde yüksek standartlara sahip raylı toplu taşıma sistemleri de kuruyoruz. Bugüne kadar toplam 313,7 kilometre kent içi raylı sistem hattını tamamlayıp milletimizin hizmetine sunduk. İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli ve Antalya’da hayata geçirdiğimiz metrolarla bugüne kadar 990 milyon yolcu taşındı. 305 milyon saat zamandan, 282 bin ton yakıttan tasarruf ettik. Karbon emisyonunda 156 bin ton azalma sağladık. Şu anda 6 ilde daha yapımı süren 10 projemiz var. Bu projeler bittiğinde ekonomimize yılda 11 milyar TL katkı sağlamalarının yanı sıra 146 milyon saat zamandan, 136 bin ton da yakıttan tasarruf edeceğiz.”

103 KİLOMETRE METRO HATTININ YAPIMINA DEVAM EDİYORUZ

İstanbul’un kent içi raylı sistem şebekesinin önemli bir kısmını Bakanlık olarak üstlendik” diyen Karaismailoğlu, “103 kilometre hattın yapımına devam ediyoruz. İstanbul Havalimanı-Eyüp-Kâğıthane-Gayrettepe-Beşiktaş Metro Hattı. Kâğıthane-Havalimanı hattını dört ay sonra, Gayrettepe-Havalimanı hattını 8 ay sonra açıyoruz. Küçükçekmece-Halkalı-Arnavutköy-Başakşehir-Havalimanı Metro Hattını 2022 yılı sonunda açıyoruz. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nden devraldığımız metroyu 18 ay gibi rekor bir zamanda tamamlayarak, 4 ay sonra vatandaşımızın hizmetine açıyoruz. Kadıköy-Kartal-Tavşantepe Metro Hattından Sabiha Gökçen Havalimanı’na uzatmasını 4 ay sonra tamamlıyoruz, hizmete açıyoruz. Bakırköy Sahil-İncirli-Bahçelievler-Güngören-Bağcılar-Kirazlı Metro Hattını 2022 yılı sonunda hizmete açıyoruz. Altunizade-Çamlıca-Ferah Mahallesi-Bosna Bulvarı hattını 2023 yılında hizmete açıyoruz. Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem hattını, yürüme yolları ve bisiklet yollarıyla 2023 yılı içinde hizmete açıyoruz. Bakanlığımız, şehirlerimizin kent içi ulaşım problemlerini çözme yolunda daha birçok adım atıyor” ifadelerini kullandı.

2022 YILINDA MİLLÎ ELEKTRİKLİ TREN RAYLARDA OLACAK

Ankara’da, Kocaeli’de, Kayseri’de, Bursa’da Gaziantep’te raylı sistem çalışmalarını sürdürdüklerini aktaran Karaismailoğlu, şunları dile getirdi:

“Ülkemizdeki raylı sistem araçlarının farklı bölümlerinin yapıldığı TÜRASAŞ’ı Orta Doğu’nun en büyük raylı sistem araç üreticisi haline getirdik. Saatte 160 kilometre hıza sahip Millî Elektrikli Tren setinin test süreçlerini tamamladık. 2022 yılında Millî Elektrikli Tren raylarda olacak. 225 km/saat hızında Tren Seti Projesi tasarım çalışmalarını da tamamladık. Prototipi 2022 yılında tamamlamayı ve 2023 yılında seri üretimine geçmeyi planlıyoruz. 2035’e kadar yaptığımız planlamada demir yolu araç ihtiyacımız 17,4 milyar euro’dur. Buna göre üretim planlamalarımızı yürütüyoruz. 2035 yılına kadar, demir yolundan kaynaklı emisyonları, en az yüzde 75 oranında azaltmak da en önemli gündemimiz. Demir yolu yatırımlarımızla her yıl 770 milyon dolar tasarruf elde ediyoruz. Demir yolu Enerji ve İklim Değişikliği Eylem Planı’nı hazırlayarak karbon salımını azaltacak stratejileri belirliyor ve hayata geçiriyoruz. Lojistik Master Planı dikkate alınarak bir taraftan demir yolu ağımızın ve lojistik merkezlerin etkinliğinin ve verimliliğinin artırılması için işletme modelleri geliştiriyoruz, diğer taraftan demir yolu hat uzunluğunun 28 bin 590 kilometreye çıkarmak üzere çalışmalarımızı yürütüyoruz.”

YAP-İŞLET-DEVRET MODELİYLE 2035’E KADAR TOPLAM 3 BİN 767 KİLOMETRE DAHA OTOYOL YAPACAĞIZ

Kara yolu için belirlenen akıllı, çevreci ve bütünsel kalkınmaya katkı sağlayacak politikalar çerçevesinde yatırım faaliyetlerini arttırdıklarını vurgulayan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Yollarımızı daha güvenli ve konforlu hale getirdik. Ülkemizin zor coğrafi koşullarını tüneller, köprüler ve viyadüklerle aştık. 2003 yılı öncesi mevcut 6 bin 100 kilometre uzunluğundaki bölünmüş yol ağımızı 28 bin 430 kilometreye çıkardık. Aydın-Denizli Otoyolu, Başakşehir - Bahçeşehir- Hadımköy Otoyolu, 1915 Çanakkale Köprüsü’nün de dâhil olduğu Malkara-Çanakkale Otoyolu, Mersin, Çeşmeli-Erdemli-Silifke-Taşucu Otoyolu yapım çalışmalarına başlıyoruz. Yap-İşlet-Devret modeliyle, 2023 yılına kadar 6 proje ile toplam 579 kilometre, 2035 yılına kadar 13 proje ile toplam 3 bin 767 kilometre daha otoyol yapımını hayata geçirmeyi planlıyoruz. Trafik güvenliğini artıran çözümlerimizin yanı sıra, taşıt işletme giderlerinde de tasarruf sağladık, seyahat konforunu artırdık ve süresini kısalttık. Ortalama hızı 40 km’den 88 km’ye çıkardık. 2003 öncesi 50 kilometre olan toplam kara yolu tünel uzunluğunu, 12 kat artırarak 617 kilometreye çıkardık. Akıllı Ulaşım Sistemleri ile yollar, kullanıcılar ve araçlar arasındaki bağı haberleşme teknolojileri ile izliyoruz ve ölçüyoruz. Analiz edip, güvenli, konforlu ve hızlı ulaşım sağlıyoruz. Erişilebilir Ulaşım Stratejisi ve Eylem Planı’nı hazırlarken ‘Her yerde, herkes için ve her zaman ulaşımda erişebilirlik’ yaklaşımımızı merkeze aldık. Pek çok projemizde olduğu gibi, ulaşım hizmetlerinin herkes için erişilebilir hale gelmesinde de öncü kuruluş olmayı hedefliyoruz” diye konuştu.

YIKILAN KÖPRÜLERİN YERİNE YENİLERİNİ 52 GÜN GİBİ REKOR ZAMANDA İNŞA ETTİK

“Biz milletimizle her an omuz omuzayız” ifadelerini kullanan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, “Kurduğumuz altyapıyla, sistemlerle ve çalışmalarla her türlü afet durumuna hazırlıklıyız. Bunu da gösterdik. Afet dönemlerinde millet-devlet iş birliğinin ve dayanışmasının destanını hep birlikte yazdık. Yıkılan köprülerin yerine, yenilerini 52 gün gibi rekor zamanda inşa ettik.

TÜRKSAT 5B, UZAY VATANDA VE UYDU VERİ HABERLEŞMESİNDE BİZİ BİR ÜST LİGE ÇIKARACAK

Bilgi ve iletişim altyapısının güçlendirilmesi ve yaygınlaştırılması, fiber ve genişbant altyapısının ve kullanımının yaygınlaştırılması, sektörde etkin rekabetin ve tüketici refahının geliştirilmesi, yerli ve millî üretimin desteklenmesi, siber güvenliğin geliştirilmesini hedefleyerek çalışmaların sürdürüldüğünü kaydeden Karaismailoğlu, “Ulusal Siber Güvenlik Organizasyonu’nu oluşturduk. Dijital uygulamaların yoğunlukla tercih edildiği Covid-19 pandemi sürecinde de ek önlemler almayı sürdürüyoruz. Uçtan Uca Yerli ve Millî 5G Haberleşme Şebekesi Projesi ile Elektronik Haberleşme Altyapısında dışa bağımlılığımızı ortadan kaldıracağız. Önümüzdeki dönemde 6G, yüksek hızlı Türkiye’nin kablosuz sinir sistemi olacak. E-Devlet kapısını kullanan kişi sayısı 57 milyonu aştı. Vatandaşlarımız artık kamu binalarına gitmeden sadece tek tıkla, birçok hizmete kolaylıkla erişebiliyor. 369 metre ile Avrupa’nın en yüksek kulesi olan İstanbul’un yeni simgesi Çamlıca Kulesi’nde, ‘dünyada bir ilki’ gerçekleştirerek, tek noktadan 100 FM yayını ile radyolara hizmet vermeye başladık. İletişim ve haberleşmede tüm yenilikleri halkın hizmetine sunarak, gençlerin her türlü veriye daha hızlı ve sağlıklı şekilde ulaşabilmesi için çalışıyoruz. Türkiye’de iletişim altyapısını geleceğe uygun biçimde kurmamıza katkı sunacak TÜRKSAT 5A’yı hizmete aldık. TÜRKSAT 5A, 3 kıtaya yayılan geniş coğrafyada televizyon ve veri haberleşme hizmeti veriyor. Beşinci nesil haberleşme uydularından bir diğeri olan TÜRKSAT 5B’yi geçtiğimiz günlerde teslim aldık. TÜRKSAT 5B uydusunu 19 Aralık sabah 6:58’de SpaceX Falcon 9 roketiyle uzaya gönderiyoruz. TÜRKSAT uydu filosunun en güçlüsü olacak TÜRKSAT 5B, uzay vatanda ve uydu veri haberleşmesinde bizi bir üst lige çıkaracak. Millî Haberleşme Uydumuz TÜRKSAT 6A’nın ise montaj, entegrasyon ve testleri Ankara’da devam ediyor. Böylece haberleşme uydusu üretebilen 10 ülke arasında yer alacağız” değerlendirmesinde bulundu.

RİZE İYİDERE LOJİSTİK LİMANI YAPIMINA DA BAŞLADIK

“Denizlerimize Mavi Vatan dedik” diyen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 90’ının deniz yoluyla yapıldığını söyledi. Türkiye’nin toplam dış ticaretindeki deniz yolunun ekonomik payının 2003 yılında 57 milyar dolarken, 2020 yılında 216 milyar dolara yükseldiğini ifade eden ve 4 Haziran 2021 günü Karadeniz’de faaliyetlerine başlayan Filyos Limanı’nın, yıllık 25 milyon ton konteynır elleçleme kapasitesi ile büyük tonajlı gemilerin yeni adresi olduğuna dikkati çeken Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:

“Rize İyidere Lojistik Limanı yapımına da başladık. Bu limanlarımız ile birlikte Ege Denizi’nde yapımı devam eden Çandarlı Limanı ve Akdeniz’deki Mersin Uluslararası Limanı’nda devam eden genişletme çalışmaları ile üç̧ tarafı denizlerle çevrili olan ülkemizin ‘Denizci Ülke’ kimliğini ön plana çıkarıyoruz. 2002 yılında 149 olan liman sayımız 217’ye, 37 olan tersane sayımız 84’e çıkardık. Tersanelerimizdeki yıllık gemi üretim kapasitemiz ise 550 bin dedveyt tondan 4,65 milyon dedveyt tona yükselmiş ve yerlilik oranımız ise yüzde 60 seviyelerine ulaştı. Ülkemiz, mega yat üretimde dünyada 3’üncü sıradadır.”

KANAL İSTANBUL DÜNYA DENİZ TAŞIMACILIĞINA YENİ BİR SOLUK GETİRECEK

Dünya deniz taşımacılığına yeni bir soluk getirecek, Türkiye’nin denizlerdeki lojistik hakimiyetini artıracak Kanal İstanbul ile ulaşım sektöründe ve denizcilik alanında yeni bir çağın kapısını araladıklarının altını çizen Karaismailoğlu, şunları dedi:

“Günümüzde yılda ortalama 43 bin geminin geçtiği İstanbul Boğazı’ndaki; gemi trafiğindeki artış, teknolojik gelişmeler sonucu gemi boyutlarının büyümesi, dünya mirası İstanbul üzerinde büyük baskı ve tehdit oluşturuyor. 54 iskelede günde 500 bin yolcu taşıyan şehir içi vapur ve feribotlar için de çok ciddi kaza riski söz konusu. Dünyadaki ticaret hacmi ve bölge ülkelerindeki gelişmeler dikkate alındığında boğazdan geçen gemi sayısının 2035 yılında 52 bine, 2050’li yıllarda ise 78 bine ulaşacağı öngörülmektedir. Bugün, Boğaz’da ortalama bekleme süresi, yaklaşık 14,5 saattir. Bekleme süresi gemi trafiğine, hava şartlarına, yaşanacak bir kaza veya arızaya bağlı olarak 3-4 günü hatta haftayı bulabilmektedir. Bu süre geçecek gemi sayılarındaki artış ile daha da artacaktır. Bu nedenle, İstanbul Boğazı’na alternatif bir su yolunun planlanması zorunlu hale geldi. Kanal İstanbul kapsamındaki ilk ulaşım köprüsü Sazlıdere Köprüsü’nün temelini atarak projemize başladık. Yine diğer ulaşım geçişi olan; Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Hattı inşaatı kapsamında Halkalı-Ispartakule arası demir yolu hattı projemizi de Kanal’ın altından tünel ile geçecek şekilde planladık, çalışmalara başladık.”

ULAŞIM AĞINI DAHA DA GÜÇLENDİRECEĞİZ

Türkiye’nin hava ulaşım politikaları ve faaliyetleriyle, dünyada en hızlı gelişim gösteren ülkelerden biri haline geldiğini ifade eden Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, havalimanı sayısını 56 noktaya çıkardıklarını kaydetti. Yapımları devam eden Çukurova, Tokat, Rize-Artvin, Bayburt-Gümüşhane ve Yozgat havalimanları ile hava yolu ulaşım ağını daha da güçlendireceklerine işaret eden Karaismailoğlu, “İstanbul Havalimanı dev kapasitesiyle, Türkiye’yi uluslararası bir aktarma merkezi yaparak, ülkemizi küresel havacılıkta zirveye taşıdı. Dünyanın en büyük hava yolu şirketlerinden biri olan Türk Hava Yolları, İstanbul Havalimanı ile birlikte artık geleceğe çok daha emin adımlarla yürüyor” dedi.

TAMAMLANAN PROJELERİN YÜZDE 20’Sİ KAMU-ÖZEL İŞ BİRLİĞİ MODELİ ÇERÇEVESİNDE HAYATA GEÇİRİLDİ

Tamamlanan tüm projelerin yüzde 20’sinin Kamu Özel İş Birliği modeli çerçevesinde hayata geçirildiğini aktaran Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:

“Özel sektörün dinamizmini de işin içine katarak, toplam 280 milyar TL’lik Kamu-Özel İş Birliği projesini başlattık. Söz konusu yatırımların yüzde 87’si tamamlandı. Projelerimizi; fizibilite raporları ışığında, Harcama Getirisi Analizi yöntemi çerçevesinde değerlendirerek, hangi yöntemle yapılması gerektiğine karar veriyoruz. Avrasya Tüneli, İstanbul’un iki yakasını birbirine bağlayan alternatif bir geçiş yolu. Çift katlı tünel olarak inşa edilerek İstanbul’un güneyinde yeni bir bağlantı rotası oluşturdu. Avrasya Tüneli’ni açılışından bu yana iki kıta arasındaki seyahatlerde toplam 73.5 milyon araç kullanmıştır. Bu sayede; 121 milyon saat zaman tasarrufu, 165 bin ton yakıt tasarrufu, 69 bin ton emisyon azalımı, 1,4 milyar araç-kilometre azalımı sağlandı. Açıldığı günden bugüne geçen 4 yıllık süreçte yaklaşık 8 milyar TL tasarruf etkisi sağlanmıştır. Avrasya Tüneli’nin, yapım maliyeti 1 milyar 245 milyon dolar; 25 yıllık İşletme dönemi sonunda, 2023 yılına kadar sübvanse edilen fark dahi kapanacak, garanti üstü gelirden devletin kasasına ilave 139,6 milyon dolar girecektir. Bunun yanı sıra, şu zamana kadar garanti farkından dolayı devletimizin ödediği yıllık katkı miktarı 400 milyon TL’dir. Oysaki Avrasya Tüneli’ni devlet işletseydi sadece yıllık 455 milyon TL tünel işletmesine para harcayacaktı. Ülkemizin gurur nişanesi projelerinden bir diğeri İstanbul-İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü yapılmasaydı, 12 saat olacak İstanbul–İzmir yolculuğunu daha konforlu ve emniyetli hale getirerek, 3,5 saate indirdik. İstanbul – İzmir Otoyolu sayesinde; 306 yeni turizm tesisi, 8 yeni OSB kurulmuş, yıllık 408 bin ton tarımsal üretim hacminde artış, 54 bin yeni istihdam, 113 milyar TL ihracat artışı sağlandı.”

ANTALYA; TÜRKİYE’DEN BİR BAŞKA BAŞARI HİKÂYESİ

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, “Bakın burası ekonomik değeri ‘sıfır’ olan bir alan. Bu alan; neresi biliyor musunuz? Dünyanın transit merkezi İstanbul Havalimanı. Devletin kasasından bir kuruş çıkmadan 10 milyar Euro’nun üzerinde yatırım yapılarak; 25 yılda toplam 22,15 milyar euro’nun devletin kasasına girdiği devlet aklının ürünü İstanbul Havalimanı. Antalya; Türkiye’den bir başka başarı hikâyesi. Yakın zamanda ihalesini yaptığımız Antalya Havalimanı projesi ile mevcut durumda yaşanan uçak park sahası ve terminal binaları ile otoparkların kapasite yetersizliği, ilave yapılacak tesisler ve yatırımlarla giderilecek. 8 milyar 555 milyon avroluk ihale bedeli son yıllarda ülkemiz hazinesine kazandırılan rekor düzeyde bir kamu kazancıdır. İhale bedeli üzerinden alınacak 2 milyar 138 milyon 750 bin avroluk peşinat tutarı ile pandemi döneminde olunmasına rağmen, son yılların rekor seviyesinde likidite imkânı da kamunun hizmetine sunulacak ve ciddi bir kaynak oluşturacak. Proje yatırım tutarı 765,3 milyon avro olup, kamu kaynağı kullanılmadan yapılan tesis 25 yıl işletme süresi sonunda bedelsiz olarak devredilecektir. Ayrıca proje kapsamında yolcu ve hazine garantisi verilmemiştir, yani sıfırdır. Bu proje, küresel ekonomideki işleyişin bozulduğu böyle bir dönemde Türkiye’nin yatırımlar için cazibe merkezi olmayı sürdüreceğinin en somut göstergesidir.

DEVLETİMİZ İLAVE GELİRE KAVUŞACAK

Karaismailoğlu, “Hava yolu, kara yolu ve denizcilik alanlarında KÖİ modeli ile yapılan yatırımlar incelendiğinde, 2024 yılında ‘başa baş noktaya’ gelineceği görülüyor. Bu da 2025 yılından itibaren elde edeceğimiz gelirlerin, yapacağımız ödemelerin üzerinde olacağı anlamına geliyor. Böylece ulaştırma sektörü genel olarak değerlendirildiğinde, KÖİ Modeli ile yapılan projeler özelinde net nakit akışı sağlanacak. Dolayısıyla, devletimiz ilave gelire kavuşacak. Otoyol projelerine ilişkin garanti ödemeleri, 2022 yılından itibaren düşüş eğilimine girecek. Önümüzdeki yıldan itibaren hem garanti ödemeleri hem de ödeme oranları azalacak. Dolayısıyla; projeler kısa dönemli değerlendirilerek kamuya haksızlık yapılmaktadır. Geçen yılki 56 milyar TL’lik bütçemiz ile ülkemiz için gurur; dünya için örnek projeler yaptık. Bunlardan bazıları: Kömürhan köprüsü, Botan köprüsü, Hasankeyf-2…Vatandaşımıza hizmet yolunda projelerimizi yapmaya devam edeceğiz.”

1915 Çanakkale Köprüsü’ne de değinen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, sözlerini şöyle tamamladı:

“2 bin 23 metre orta açıklığıyla Cumhuriyet’imizin 100. kuruluş yıl dönümünü sembollerinden biri. Tamamlandığında ‘dünyanın en büyük’ orta açıklıklı asma köprüsü unvanına sahip olacak. İki çelik kule arasındaki köprümüz, dünyada ikiz tabliye olarak tasarlanan nadir asma köprülerden biri olma özelliğine sahip. 1915 Çanakkale Köprüsü, Feribotla, bekleme süresiyle ve hava durumları nedeniyle çoğu zaman saatler süren Çanakkale Boğazı’ndan geçiş süresini 6 dakikaya kadar indirecek. Bakanlığın, SHGM, KGM ve BTK 2022 yılı toplam bütçe ödeneğini yaklaşık 71 milyar TL olarak öngörüyoruz.”