Amerika Ulusal Havacılık Dairesi FAA; hava sahasının kapasite ve verimliliğinin artırılması, çevresel etkilerini azaltarak emniyetin sağlanması için konsept ve program geliştirme çalışmalarını NextGen programı kapsamında yürütmektedir. NextGen programının amacı hava trafik operasyonlarının emniyet, güvenlik, kapasite ve verimliliğin önemli derecede artırılması ve bunu yaparak ülkenin ekonomik refahının gelişmesidir.
NASA UTM Kavramı İnsansız Hava Aracı Sistemlerinin Ayrılmamış Hava Sahasına Entegrasyonu ile İlgili Mevzuatların Değerlendirilmesini sağlamaktır. NextGen programı dâhilinde, gelecek hava yönetimi sisteminin noktadan noktaya uçuşlara (planlanmış, düzensiz olarak planlanmış ve zamanlanmamış) ek olarak noktadan noktaya olmayan yeni tipteki operasyonlara da (İHA sistemleri ve uzay araçları vb. ) izin vereceği tahmin edilmektedir.
SESAR girişimine göre, İHA sistemlerinin ayrılmamış hava sahasına emniyetli entegrasyonunda ilk aşama haberleşme, seyrüsefer ve algıla sakın vb. gibi sistemler için temel gerekliliklerin belirlenmesidir. İkinci aşama ise gelecek ATM sürecinde İHA pilotları, kontrolörler ve diğer hava sahası kullanıcıları arasındaki sorumluluk ve rollerin tanımlanmasıdır. Son olarak, İHA sistemlerinin normal operasyonlarındaki uçuş fazlarının analizi için gerekli yüksek seviyeli arayüzlerin kurulumunu içermektedir. İHA sistemlerinin uçuş operasyonları için kural ve gereklilikler SESAR’ın ATM konsepti içerisinde tanımlanmıştır. Buna göre, kendine özgü kural ve gereklilikleri olan ayrılmamış hava sahası iki kısma ayrılmıştır. Bunlar:
• Kontrollü (Managed) Hava Sahası
• Kontrolsüz (Unmanaged) Hava Sahası
Kontrolsüz hava sahasındaki İHA operasyonlarında, ATM sistemince ayırma tavsiyesi (separation provision) verilmez, tüm sorumluluk İHA pilotuna bırakılmıştır. Algıla ve sakın sistemleri ayırma işlevini otonom şekilde yerine getiren sistemlerden biridir. Herhangi bir haberleşme linki kaybında emniyet seviyesini artırıcı başka seçeneklerde kontrolsüz hava sahasında düşünülmelidir. Kontrollü hava sahasında ise Hava Seyrüsefer Hizmet Sağlayıcı (ANSP- Air Navigation Service Provider) veya kontrolörler tarafından ayrıma tavsiyesinde bulunulmaktadır. Burada dikkat edilecek husus, kontrolör-İHA pilotu arasındaki haberleşme linkidir. Ayrıca kontrolör ile İHA pilotu arasındaki haberleşmesinin insanlı hava araçlarında olduğu gibi benzer performanslara sahip olması beklenmektedir.
SESAR, operasyonel sorun ve kısıtlamaların nasıl çözüme ulaşacağı konusunda net bir bakış açısı sunarak, entegrasyon konusundaki genel gereklilikleri üç başlık altında şu şekilde sıralamıştır:
Genel Gereksinimler
• İHA sistemleri mevcut ve gelecekteki düzenleme ve prosedürlere uymak zorundadır.
• İHA operasyonları diğer kullanıcıların emniyet riskini artırmamalıdır.
• İHA sistemleri entegrasyonu diğer kullanıcılara ekstra ekipman gerekliliği getirmemelidir.
• Mümkün olduğunca İHA sistem operasyonları insanlı hava araçlarına eşit olmalıdır.
ATM Entegrasyonu Gereksinimleri
• İHA sistemlerinin ATM entegrasyonu, hava sahasındaki diğer mevcut kullanıcılara önemli bir etkide bulunmamalıdır.
• İHA sistemlerine hava trafik hizmetlerinin sunulmasında kontrolörler şeffaf şekilde uyumlaştırılmalıdır.
• İHA sistemleri hava trafik kontrol kural ve prosedürlerine, insanlı hava araçlarında olduğu gibi uymalıdır.
• İHA sistemleri operasyon gerçekleştirecekleri kontrollü/kontrolsüz hava sahasındaki yetenek gerekliliklerine uymalıdır.
• İHA pilotu haberleşme performansını uzaktan sürekli takip etmelidir.
Diğer Gereksinimler
• İHA sistemlerinin ATM entegrasyonunda, mevcut havacılık emniyet seviyesine taviz verilmemeli ve riski artırmamalıdır.
• İHA sistemleri operasyon yapacakları hava sahasında minimum gerekli ekipmanlara sahip olmalıdır.
• İHA sistemleri ayırma sağlayıcı ve çarpışma önleyici onaylı metotlara sahip olmalıdır.